Введення податку на нерухомість - завжди було темою, що хвилює, в незалежній Україні. І вона незрідка знов «спливала» перед черговими парламентськими або президентськими виборами, що, по суті, відбувається і зараз. Инфобуд провів своє дослідження чи потрібний зараз податок на нерухомість Україні, а якщо потрібний те в якій формі. Первый віце-президент Союзу фахівців з нерухомого майна України Ігор Однопозов, вважає, що цей вигляд податку влада імущі дуже часто іменували «податком для багатих». По суті, мета введення такого податку (яка звучала, принаймні, з вуст деяких політиків, наприклад, народного депутата Андрія Павлівського - автора законопроекту № 2113 від 2008 року «Про податок на нерухоме майно (нерухомість)») була дуже благородною. Партия БЮТ хотіла ввести цей вигляд податку лише для власників «замків», величезних квартир, а простих смертних, тих, хто «задовольнявся» хоч би трикімнатною квартирою взагалі не «чіпати». Однако, як вважає юрист Тетяна Монтян, податок на нерухомість або повинні платити все, але по-чесному, або його взагалі ніхто не повинен платити. Начальник департаменту будівництва, нерухомості і земельного права АК «Коннов і Созановський» Віталій Правдюк говорить, що на сьогоднішній день на розгляді Верховної Ради України знаходиться декілька законопроектів, що передбачають введення податку на нерухомість. Это законопроект «Про податок на нерухоме майно (нерухомість), відмінне від земельної ділянки», зареєстрований у ВР України під номером № 3533; законопроект № 2378 з тією ж назвою що за своєю суттю не відрізняється від законопроекту № 3533 і законопроект № 2113 «Про податок на нерухоме майно». Проектом № 3533 передбачається введення податку на нерухомість, відмінну від земельної ділянки. Проект № 2113 відмінностей між нерухомістю і землею не проводить, проте по сенсу більшості положень законопроекту видно, що йдеться саме про нерухоме майно, відмінне від землі. Законопроект № 2113 передбачає оподаткування фізичних осіб, які володіють нерухомістю загальною площею 300 кв. м і більш, і юридичних осіб і СПД, які володіють нерухомістю більше 100 кв. м.
Согласно законопроекту № 2113 для физлиц, які володіють від 300 до 350 кв. м нерухомого майна, встановлюється ставка 0,5%. А далі, із збільшенням на 50 кв. м ця ставка підвищується кожного разу на 1%. Ну, а кому пощастило володіти більше, ніж 510 кв. м, той вже повинен розщедритися і викласти 5%. Оплачувати немало повинні і юрособи: 100-150 кв. м обкладаються 1% і далі на тих, що кожні зростають 50 кв. м відсоток збільшується на одиницю. А ось ставка податку на нерухомість згідно законопроекту № 2378 і його «близнюкові» документу № 3533 повинна встановлюватися місцевими органами влади з розрахунку на рік в гривнах за 1 кв. м площі об’єкту оподаткування. Исходя з аналізу тексту Проекту № 3533, можна зробити вивід, що вказаний документ є переробленим проектом № 2378 з врахуванням зауважень Профільного комітету Верховної Ради і Головного науково-експертного управління. Татьяна Монтян упевнена, що оплата цього вигляду податку, враховуючи квадратні метри, є невірною і абсурдною. На її думку, платники податків знаходитимуть елементарні способи «мінімізації» цього вигляду податку - реєструвати «зайву» площу на родичів, знайомих або на які-небудь «ліві» юридичні обличчя. Більш того, вона говорить, що повинен платитися у вигляді відсотків від вартості нерухомого майна. Игорь Однопозов, також стверджує, що цей податок має бути невисоким, наприклад, 0,01%. Эксперты, опитані InfoBud, одностайні в думці, що країна не готова до впровадження в життя податку на нерухомість. Як відзначає Ігор Однопозов, по-перше, в Україні не створений реєстр власників нерухомості. «В цьому важливому реєстрі, який є в будь-якій цивілізованій країні, повинна знаходитися інформація про всіх фізичних і юридичних осіб, які володіють або будь-коли володіли тією або іншою нерухомістю (останнє теж дуже важливе). Сьогодні ж в Україні є інформація про осіб і їх об’єкти, якими вони володіють в даний момент», - говорить експерт. Во-вторых, у Україні так і не створений кадастр земель. Адже земля теж є нерухомістю. Сьогодні в цьому сенсі існує повна нерозбериха - земельні ділянки для садівництва, під особисте підсобне господарство, під окремими будовами і так далі Такого, на думку Тетяни Монтян, бути взагалі не повинно.
Таким образом, Україна не готова до введення цього податку і над цим потрібно ще серйозно попрацювати. Як видно роботи має відбутися немало у сфері вироблення нових законодавчо-правових актів, а також нових загальнодержавних реєстрів. Останні, на думку експертів, складніше розробити і упровадити, чим закони і нормативи. Пояснюється це тим, що нерухомість і земля далекі від обліку і впорядковування.